Photobucket

My Hero. MUST SEE!!

Thursday, January 8, 2009

HELL-o B.I.A.T.C.H!

~Oh... Well imagine; as I'm pacing the pews in the church corridor
and I can't help but to hear, no I can't help but to hear an exchanging of words

"what a beautiful wedding, what a beautiful wedding!" says a bridesmaid to a waiter
"oh yes, but what a shame, what a shame the poor groom's bride is a WHORE!"~

tentang topik ini, aku banyak na cakap, tapi aku tau, kata-kata aku akan menyinggung terlalu banyak pihak, sama ada aku sedar atau tidak. tapi apa pun, aku masih na mengulas lanjut *sikit je la tapi ye!*

korang imagine ini:

kat rumah-rumah orang kawen merata Malaysia kita yang tercinta ni. Ada sekumpulan makcik-makcik *pakciks pun tak kurang juga* duduk sekumpulan, bercerita tentang gelang-melang yang baru dia beli, ataupun pinggan Arcopal yang suda dia order tapi masih belum tiba *Opah aku dealer Arcopal tau. boley contact aku kalau agak-agak na beli*. Dalam pada itu, bercerita jugalah perihal si pengantin. Macam-macam cerita lah keluar bila da ramai-ramai tu. Orang kata, na keep ourselves updated! Kalau cerita yang baik-baik aje tak apalah. Tapi, yang tak sedap tu, cerita buruk pengantin, mak bapak pengantin, adik-beradik pengantin, kakak ipar makcik pengantin pun menghiasi topik perbualan dorang ni. Walaubagaimanapun, nasi minyak pengantin balun jugak. DEM sungguh!
Tapi lagi malu bila cerita itu cuma berkisar tentang pengantin perempuan. Na dijadikan cerita lagi, si pengantin lelaki ini pulak, baik nek moyang. Uihh, bera muka. Lepas tu, tak cukup dengan mengumpat sesama sendiri, siap bagitau pulak semua orang yang dia jumpa kat majlis tu. Pehh! Superb~

*diam kejap, na fikir ayat terbaik*

tapi na buat macam mana, mulut orang kita tak boleh na tutup. jadi kesimpulan sebenar yang aku na buat berikutan 'kiasan' aku kat atas nu ialah, kalau boleh la, elakkan daripada membuat perkara yang bakal menjadi bahan umpatan sama ada ketika kita bersanding, berinai, beradu atau apa-apa ber lagi. lebih-lebih lagi jika kau adalah dari kaum aku. aku sedih pulak bila ada certain-certain kawan aku yang buat perangai ala-ala bakal-menjadi-umpatan ni. kalau bukan kawan-kawan aku pun aku sedih gak.

nasihat untuk si kamu itu *seperti yang di-describe dalam ayat panjang lebar di atas*:

hey kau, aku juga tak perfect. bukan lah aku mahu tunjuk aku baik. tapi kita sebagai saudara se-Islam, da jadi tanggungjawab untuk menasihati sesama kita kan? kau itu wanita, aku juga wanita. kita sama-sama jaga kehormatan kita. pasangan kau itu baik *i presume, kalau tidak, masakan tahan dengan perangai kau!*, aku tak mahu dengar orang cakap buruk tentang pasangan dia *kau lah tu*. hurmm, aku tak mahu cakap lagi, lagi banyak aku cakap lagi merapu, lagi banyak dosa, lagi banyak orang tak suka.kan? kan? tengok, kau da tak suka aku da... huh!


*post ini berakhir dengan aku yang merajuk sebab kau marah aku nasihatkan kau*
**kepada si pengumpat; jangan terasa, kalianlah hero entry kali ini dan kerana kalian jugalah meriahnya sesuatu majlis**

p/s: aku juga pengumpat tegar

4 comments:

Hazwan said...

dulu masa aku shoot wedding kat Felda NS, selesai pasangan akad nikah, banyak mulut bercakap belakang. hanya kerana dia lafaz kena dua kali. salah ke kalau lafaz dua kali tu? tak faham aku manusia nih. ada je cerita nak di gosipkan. moga² pasangan tu bahagia hingga anak cucu

atreyu strange said...

I believe 'MENGUMPAT' and 'GOSIP' itself is A CULTURE. Haha~

Hazwan said...

this is the blog yang aku refer untuk post slr tu http://voluptuousvixen.blogspot.com/

Anonymous said...

Biasalah tu...Mulut tempayan ble lagi tutup..Mulut orang ni payah sikit...