Photobucket

My Hero. MUST SEE!!

Wednesday, January 28, 2009

Antara Si Anonymous dan Tanggungjawab

a post revisited: ALL BLOGGER SHOULD HAVE THE FREEDOM TO WRITE WHAT HE/SHE THINKS.

note that i deleted a post i was so eager to write. FYI, I was FORCED to do so. i hate to delete any, coz they are my babies *for now*, but since it has something to do with my parents bla bla bla, then... hmmm~


Ok2, suda dengan bebelan kat atas tu.

Setelah hampir setahun aku mencuba menulis di ruang-ruang maya ini, dan berjinak-jinak dengan dunia blogging ini, aku pelajari sesuatu. ONE SHOULD BE RESPONSIBLE FOR ANY COMMENTS/POSTS HE/SHE POSTED IN ANY FORM VIA ANY PLATFORM. Kalau dulu aku bertanya-tanya mengapa bloggers tidak gemar kepada komentar si ANONYMOUS, baru kini aku tahu jawapannya.

Gara-gara menerbitkan post "ANGER MANAGEMENT" yang agak kontroversi pada sesetengah pihak, aku telah dikunjungi oleh pengomen TIDAK BERNAMA yang cuba menulis komen-komen ala reverse psychology. dari gaya tulisannya, dia menyokong pihak yang satu lagi.

komen 1:

Anonymous said...

Pesanan dari Penaja - Penaja...

Terlajak Perahu Boleh Diundur,
Terlajak Kata Badan Binasa.

Komen 2:

Anonymous said...

Team A & Team B berkata;
"Biar pecah di perut.. jangan pecah di mulut"....

you shocked me... tsk tsk tsk


Komen dari aku:

Najwa_La said...

khusus kepada 'tidak bernama':
penggunaan identiti ini mnyebabkan komen2 kamu tidak diambil serius oleh kami di sini. ini menunjukkan kamu TIDAK MAHU BERTANGGUNGJAWAB atas komen kamu sendiri. we wud appreciate if u wud reveal urself.

anyway, kata2 itu ditujukan kepada saya kah? ahaha... u shud say it to the other side. mereka lebih layak menerimanya. akhir kata, LU PIKIR LA SENDIRI!!

p/s: saya tahu saya di pihak betul, i didnt start the fight. jadi siapa yang BINASA kan? hehe


Komen dari Aimar:

Aimar said...

" Terlajak Perahu Boleh Diundur,
Terlajak Kata Badan Binasa. "

- Kau ada cakap ke Najwa? Tak kan? Kau hanya menaip..


" Biar pecah di perut.. jangan pecah di mulut "

- Ini style takut rahsia diri sendiri terbongkar kepada umum.. Hehe..


Komen seterusnya dari aku:

Najwa_La said...

wahai Aimar,
fes komen itu memang loyar buruk habis. tapi betul juga tuh. 'kata' apakejadahnya?

haha. rahsia dan keburukan sendiri, memanglah takut terbongkar. tapi keburukan orang lain, dia na komen.

semua pon dikatanya salah aku juga. sebab apa tuh? sekali lagi, LU PIKIR LA SENDIRI...



sedikit ulasan:

pengomen 'tidak bernama' ini sepertinya amat mengenali kedua-dua pihak. kalau tidak, masakan dia boleh katakan "you shocked me". tiada apa yang memeranjatkan wahai si 'tidak bernama'... looks are always deceiving. tidak kah kamu tahu bagaimana dunia ini berfungsi? wahai si 'tidak bernama'... dan kenapa kamu, tidak berani meletakkan sebarang pengenalan diri seperti nama di komen-komen kamu? adakah kamu takut dengan akibatnya? kenapa kamu takut? masih tidak pasti sama ada kamu itu di pihak benar atau tidak? oh, aku pasti. sebab itu aku berani bersuara. ini pesanan ikhlas dari aku, jika kamu mahu meninggalkan komen di mana-mana blog lagi, sudilah kiranya kamu bertanggungjawab atas segala penulisan yang kamu lakukan. secara pendeknya, ini cermin diri kamu.

penjelasan lagi:

post ANGER MANAGEMENT aku sebelum ini tidak mengemukakan sebarang nama dan butiran peribadi tentang sesiapa yang terlibat. jadi tiada yang diaibkan dan tidak timbul soal pecah perut atau pecah mulut. *kalau kau makan lebih mungkin perut boleh pecah, kalau makan banyak cili pula boleh mendatangkan ulcer. itu saja*. jadi aku tertanya-tanya, siapa si anonymous ini. adakah dia juga ada di tempat kejadian? siapa makan cili dia yang rasa pedasnya *jaga-jaga, mungkin kena ulcer sekali lagi*...

sesiapa yang mahu jadi si ANONYMOUS:

hentikan angan-angan kau itu. sedih lah aku tengok orang-orang pengecut macam kau. kalau kau betul, silakan speak up, with pride! jangan tahu 'baling batu, sembunyi tangan' saja.



p/s: tahniah si Anonymous, kamu berjaya melayakkan diri menjadi topik utama post aku kali ini!

8 comments:

atreyu strange said...

dulu aku pun pk aku sebagai blogger patot bg kebebasan org lain ckp jugak kat comment box.

tp skang aku mmg PANTANG anonymous komen. yang anonymous slalunyer BAJET MISTERI tp sbnrnyer mcm AYAM. takot kene lenyek mcm persediaan bwat chicken chop!

ko disable jek anonymous dr memberi sbrg komen. komen drg TAK PERNAH membina pun! lihat jer yg dah penah komen kat belog aku.

Hazwan said...
This comment has been removed by the author.
Hazwan said...

tak usah di disable, kau tahu macam kau ada pembaca misteri, baru trill.

Kau nak layan diorang, kau punya suka. Kau tahu pepatah. baling batu sembunyi tangan.

takut di balas tepek skali kat muka.Ramai je manusia sebegitu

owh, aku pernah di serang anonymous, selepas aku buat entri psl kesah lame dan kesah suka suki zaman remaja. setelah aku find out, rupanya bf kepada watak yang aku cerita.

Siap ajak gaduh lagi, cakap dalam blog berani la.kedepan mari.

atreyu strange said...

hazwan, aku pun pernah ketemu mangkok anonymous yg ajak gadoh. siott tol lah.

aku ajak je najwa disable, pdhl aku tak disable pun. biar la anonymous tu komen. sekurang2 nyer reader yang lain tau, kat alam siber ni masih ader org yg masih merengek mcm budak kecik.

najwa, aku pun nk wat post pasal anonymous readers ahh. cam best jek. ehehe.

Najwa_La said...

wahaha...
ni aku fes time baru diserang oleh 'tidak bernama' pengecut...
bukan apa, aku sakit hati sebab dia tak berani berdepan even dalam blog pon...
if we apply it in the real world, lebih kurang macam cerita yang disampai-sampaikan
sebab xtahu source... tu yang aku bengang tuh
buat Jen, buat...
dorang ni memang macam bagus jekk

Anonymous said...

haha..aku suka post ko kali ni. Voted Post of The Year..

Pasal 'tidak bernama' tu, biarkn je mereka.. Aku tak disable komen dr dorg.. Seronok layan dorg ni..

Cam kt blog Jen tu, kat post review RTW8, kerja si 'tidak bernama' la tu.. bila ajak jumpa, tak berani lak.. ayat kt komen giler babi nye berani..

Ko api-apikn je si 'tidak bernama' tu smpai dia dedahkan identiti dia.. Kalau dia tak dedah gak, dh memang sah la dia tu AYAM.. hehe..

Anonymous said...

Gunakan je wordpress, senang nak block spammers. :)

btw, najwa... sekadar pandangan, jika blog ini menjadi tatapan umum, biarkan org komen apa juga pun untuk topik yg kita paparkan. we get dare to face with real world. kita kena berani berhadapan org2 yg pengecut sebegini. jika tak.. usah dilayan diorg ni, but untuk delete.. rasanya itu bukan satu tindakan yg bijak. Just pandangan.

Najwa_La said...

am...
aku sedang cuba, cuma kalau dia yang tak mahu lawat blog ini lagi, tak ada peluanglah dia na baca post ini...

wan...
ohh, saya tak delete comment sesiapa pon. saya cuma delete post saya yang di komen oleh anonymous ini. itupun atas nasihat parents sebab post itu melibatkan family. tapi saya sudah copy n paste comment si anonymous itu dalam post ini... terima kasih atas pandangan anda!